Ampullen, medaillons, bidsnoeren, kroontjes en een reliekkruis. Deze verguld zilveren voorwerpen werden in de late Middeleeuwen gebruikt tijdens de rooms-katholieke eredienst in de Grote Kerk.
Gedurende de 16de en 17de eeuw is de Hofvijver het herkenningspunt van Den Haag. Vooral vanwege de omringende bebouwing is dit gebied een geliefd onderwerp voor veel schilders uit die tijd.
Met deze weergave van de ontvangst van de officieren van de schutterij door de Haagse magistraat heeft de schilder Jan van Ravesteyn een unieke bijdrage geleverd aan het Hollandse groepsportret in de 17e eeuw.
In 1641 trouwde prins Willem II op veertienjarige leeftijd met de toen negen jaar oude Engelse prinses Maria Henriëtte Stuart. Op dit kleine, ongedateerde paneel is het echtpaar enkele jaren na de huwelijksplechtigheid te zien.
Omringd door hun vijftien kinderen laten mr. Willem van den Kerckhoven en zijn vrouw Reijnburg Sebastiaensdr. de Jonge zich portretteren aan de voet van een boom in een geïdealiseerd landschap.
Aanhangers van de gebroeders De Witt bewaarden de tong van Johan en een vinger van Cornelis als relieken in loden doosjes.
Dit schilderij van Gerard Hoet symboliseert de adellijke status van de familie Quarles door diverse attributen van de jacht, een activiteit die vanouds was voorbehouden aan de adel, en door het buitenhuis in de verte.
Rond 1900 was de Spuistraat een van de chicste winkelstraten van Den Haag. Rijk gedecoreerde winkelpuien en volle etalages moesten de voorbijgangers naar binnen lokken.
Geïnspireerd door toonaangevende tijdschriften over architectuur en binnenhuiskunst liet Lita de Ranitz dit grote poppenhuis maken. Een eigentijds huis dat veel overeenkomsten vertoont met villa’s die rond 1910 in en om Den Haag verrezen.
Let op: Dit topstuk is momenteel niet in het museum te zien.
Let op: Dit topstuk is momenteel niet in het museum te zien.